Kurumsal Mimari Değer Önerisi: Analizler

information-technology-support-specialist_1920[1]

Kurumsal Mimari programları ve ekipleri, teknolojiyi yönetmek, proje teknik tasarımlarını gözlemlemek, planlama süreçlerine yardımcı olmak ve yeniliği teşvik etmek için geniş ama bulanık bir yere sahiptir. Teknoloji dinamikleri, pazarlar ve müşteri tercihleri göz önüne alındığında, Kurumsal Mimari’ye daha da fazla ihtiyaç var.

Kurumsal Mimari, bir işletmenin ileride hareket edebilmesi ve fırsatlardan tutarlı, düşünceli bir şekilde faydalanmanın tek yolu. 

Ancak Kurumsal Mimarinin geleceğine baktığımızda, Kurumsal Mimari yapılarının çoğunun çok yavaş ilerlediğini görüyoruz. Hâlâ teknik, mimari alanlarında organize edilmiş ve teknoloji projelerine odaklanmış durumda.Günümüzde Kurumsal Mimari alanında fark yaratan ve ödüller alan firmaları incelediğimizde daha farklı hikayeler ile karşılaşıyoruz. Bu hikayeler incelendiğinde şu sonuçları çıkarmak mümkün

Önde Gelen Kurumsal Mimari Programları, Dağıtık Karar Alma Yetkilendirmesini Güçlendirir

Kurumsal Mimarlar, organizasyon modelleri nedeniyle değil, ihtiyaç duyulduğunda işle ilgili kararla ilgili bilgiler sunarak güvenilir danışmanlar haline gelirler. Bu ekiplerin ortak özellikleri şunlardır:

  • Farklı çalışın ve daha geniş bir açıdan etkileşimde bulunun: Yapılan bir araştırmada Kurumsal Mimarların, işletmelerinde müşteri deneyimi, işletme stratejisi ve bilgilendirme-analiz fonksiyonlarında arttırmayı bekledikleri görülmüştür. Mimarların iş ve teknoloji ekiplerine dahil olması, bu ekiplerin karar vericilerine yararlı bilgiler sağlayacaktır.
  • Uygulama Stratejisi Sürecinde Daha Etkili Rol Oynayın: Her organizasyon, strateji yapı taşlarından, projelere uzanan süreç unsurlarına sahiptir. Tipik bir Kurumsal Mimari programı, önceliklendirme ve onay sonrası değişim projeleri ile yoğun şekilde ilgilidir. Örnek olarak, Kanada’ da Finansal Hizmetler veren bir firmanın Kurumsal Mimari yöneticisi, ekibini onay mekanizamasından veya kaynağından gelene değil değişim portföyüne giren ve iş önceliklerine yansıyan konuya odaklıyor. Kısaca, Kurumsal Mimari uzmanları stratejik odağını pragmatizimle harmanlamalıdır. Kurumsal Mimari süreçleri, stratejiyi etkilemekle, bu stratejiyi bir yol haritasına dönüştürmekle ve portföyünü değiştirmekle daha fazla ilgilenirse, zorunlu olarak daha pragmatik hale gelecektir. Böylece, ideal yapıya odaklanmış yol haritasına bağlı kalmak yerine, sürekli artan iyileştirmeler yaparak çalışırlar.
  • Organizasyon etrafında Organize Edip, hizmet yoluyla teslimat: Kurumsal Mimari yapı olarak, veri ve uygulama mimarlarını içinde barındıran bir yapıda uzun süredir çalışmaktadır. Bugün sundukları değeri açıklığa kavuşturmak için Kurumsal Mimari Hizmetleri kavramını kullanan az sayıda yapı görülmektedir. Çoğunlukta ise, işletme modeli için iş yapan Kurumsal Mimari yapıları görülmektedir. Bu örneklerde düşünüldüğünde İşletme alanları ve hizmetler birlikte olursa etkileşimi arttıracaktır. Yani, işletme modeli kavramında uzaklaşıp işletme alanlarına odaklanmış ve mimari yöntemlerin karışıklığını müşterilerine hissettirmeyen kurumsal mimari yapısı, hizmet modelinin benimsenmesini sağlayacaktır.

Kazanımın Artması, Odak, Metodoloji ve Ölçüm Değişikliklerine Bağlı

Ekiplerini daha stratejik bir yaklaşıma doğru iten Kurumsal Mimari yöneticileri, hedeflerini, yöntemlerini ve başarıların ölçümlenmesini sıfırdan alarak yeni çalışma yolları benimsemelidir.

  • Odağı Platformdan, Çözüme Kaydırmak: Kurumsal Mimari, ortak uygulamalar barındıran platformlara veya iş akışı platformlarına mimari olarak odaklanmışlardır. Bu her zaman kurumsal mimari için değerli olarak kalacaktır. Kurumsal Mimari yapıları stratejik çözüme olan odaklarını güçlendiriyorlar. Pek çoğu, çözüm öncelikli ve platform ikinci öncelikli çalışmayı tek platform yapısına tercih ediyor.  Çünkü bu çalışma sistemi ile daha geniş paydaş grubu ile çalışmayı sağlıyor. Bu bağlamda çözüm-mimarı yapısını mevcut Kurumsal Mimari’ nin benimsemesi gerekiyor. Çözüm mimarları, daha stratejik bir odak sağlamak için işletme alanı bilgisi geliştirmeye gerek duyacaklar.
  • Odaklanmaya Yetecek Kadar Metodoloji Kullanmak: Kurumsal Mimari için muazzam miktarda araştırma ve analiz gerekli olsa da, ileri seviyedeki kurumsal mimari yapıları, müşterilerin ne zaman ve nerede ihtiyaç duyduklarını sağlama yeteneğini engellediğinde, metodolojiye köle olmak zorunda değildir. Kurumsal Mimari, metodolojilerden ziyade tasarım becerilerine odaklanarak kendi esnek, uygun amaçlarına göre mimari yaklaşımlarını hazırlayacaklardır. Bu, ekipleri genişletirken metodoloji bilgisi ve sertifikaları artık yararlı göstergeler olmayacağı için, Kurumsal Mimari Yöneticileri için personel bulmak daha zorlu hale getirecektir.
  • Faaliyetlerden ziyade Değer Temelli Ölçümleri Takip Etmek: Kurumsal Mimari değerini ve etkisini göstermelidir ve gösterirken de güvenilir kaynaklarla öngörülerini sunmalıdır. Önerilerini gösterebilmek, Kurumsal Mimari’ nin anahtar yönlerindedir. Ama, Kurumsal Mimari yapılanmalarının neredeyse yarısında çalışmalarının herhangi bir ölçütünü koyamadığı görülüyor. Kurumsal Mimarinin çabaları ile işletme ve teknoloji yönetimi metrikleri arasında daha doğrudan bağlantılar kuran metrikler geliştirmeleri gerekmektedir. Teknoloji yönetiminde çokça kullanılan Balanced Scorecard yaklaşımının, Kurumsal Mimari çerçevesine de uyumlu olacaktır.

 

Leave A Comment