Türkiye’ nin İnternet Hızı Sorunu – Web İçeriği Gelişimi

Robot in running position with graph in background (Digitally Generated)

Bulunduğumuz çağ için kimi bilişim çağı kimi milenyum çağı diyor. Mevcut akademik, iş ve günlük hayatımızın en önemli parçası için artık internet diyebiliriz. Her anlamda bize kaynak sağlayan bilgiler internetten edinildiğini söylemek artık yanlış olmaz. Önümüzdeki dönemde e-kitap sektörünün daha da gelişeceğini düşünürsek bu durumun elle tutulur kaynakları kullanmayı azaltacağını belirtmek yanlış olmaz. 2001’deki çalışmaya göre,çoğunlukla görünmez web ya da derin webte 550 milyardan fazla döküman vardı. Mart 2009 itibariyle endekslenebilir web 25 milyardan fazla sayfa içerir. 25 Temmuz 2008’de google yazılım mühendisleri Jesse Alpert ve Nissan Hajaj Google Arada benzersiz URL’ler bulduklarını açıkladı .

İnternet kullanarak kaynak edinmenin önemi hayatımızın bir parçası olmuşken bu durumda dünya standartlarında bir hizmetinde ülkemize sağlanması gerekmektedir. Bunu sağlanma gerekçesi olarak Türkiye’ nin internet kullanım oranlarını gösterebiliriz.

Türkiye’ de Bilgisayar ve İnternet Kullanım Oranları

Türkiye İstatistik Kurumundan edindiğim bu bilgilere göre Türkiye’ de yaşlı nüfus ve (internet kullanması beklenmeyen) kesim düşünüldüğünde  yaklaşık 38 milyon insan Türkiye’ de internet kullanmaktadır. 38 milyon insana iyi hızda internet kullanım hakkı tanınmalıdır ve bu kişiler kendi ihtiyaçlarına göre bu hizmeti alabilmelidir.

Dünyada gelişmişil göstergelerinden birisi de İnternetin Ülke nüfusunda kullanım oranıdır. Ben kafama göre birkaç ülkeyi işaretleyerek Türkiye’ nin diğer ülkelere göre ne oranda internet kullandığını göstermek istedim.  

Bütün dünya genelinde yapılan bir araştırmada ülkelerin internet kullanımı ve sosyal etkinlikleri sıralandı.World Wide Web Foundation vakfı tarafından yapılan araştırmada Türkiye listenin 27. sırasında yer aldı. Benim yukarıda belirttiğim oran ile bu farklı bir araştırma neticede Türkiye’ nin İnternet Kullanımı açısından sıralamada ilk 27 ülke arasında olduğu söylenebilir.

Peki 38 milyon kullanıcı yani nufsumuzun yaklaşık %40 ı interneti ne amaçla kullanıyor: 

e-posta gönderme/alma – Sending/receiving e-mails 66,8
İnternet üzerinden telefonla görüşme / video görüşmesi (webcam ile) – Telephoning over the Internet/ video calls (via web cam) over the Internet 42,5
Sohbet odalarına, blog, haber gruplarına veya online tartışma forumlarına mesaj gönderme, anlık ileti gönderme (Facebook, Twitter vb. sosyal gruplara mesaj gönderme, Chat, Msn, Skype ile gerçek zamanlı yazışma)   – Posting messages to caht sites, social networking sites, blogs, news groups, or onlien discussion forum, use of instant messaging 41,6
Online haber, gazete ya da dergi okuma, haber indirme – Reading or downloading online news/ news papers/news magazines 72,5
Mal ve hizmetler hakkında bilgi arama – Finding information about goods or services 61,3
İnternet üzerinden web radyo dinleme ya da web televizyon izleme – Listening to web radios or watching web televisions 39,2
Oyun, müzik, film, görüntü indirme veya oynama – Playing or downloading games, images, films or music 49,1
Diğer kişiler ile İnternet üzerinden oyun oynama – Playing networked games with other persons 28,8
Kendi oluşturduğunuz metin, görüntü, fotoğraf, video, müzik vb. içerikleri herhangi bir web sitesine paylaşmak üzere yükleme – Uploading self created content (text, photos, music, videos, software etc.) to any website to be shared 33,7
Web sitesi ya da blog oluşturma – Creating web sites or blogs 5,0
Bir web sitesi vasıtasıyla sağlık hizmeti veren hekim veya diğer sağlık personeli için randevu alma  (örnek: Bir hastane veya sağlık merkezinden) – Making an appointment with a practitioner via a website 19,6
Seyahat veya seyahat ile ilgili konaklama için online hizmetleri kullanma  – Using services related to travel or travel related accommodation 18,9
Mal veya hizmet satışı – Selling of goods or services, e.g. via auctions 7,2
İnternet bankacılığı – Internet banking 17,1

Türkiye İstatistik Kurumundan Aldığım verilere göre Türkiye’ de %33.7 oranında internet kullanıcısı Upload amaçlı olarak interneti kullanmaktadır (Yaklaşık 12 milyon insan ediyor). İnternette yeni veri oluşturan bu grup, yazımın ilk başında değindiğim  Türkiye’ nin içerik üretimine katkı sağlamaktadır. Bu katkı sağlayanlardan metin üretimini ayrı tutuyorum ancak, fotoğraf ve video üretimi konusunda Türkiye çok yetersiz bir seviyede içerik üretebiliyor bunun sebebi ise Türkiye’ de internet kullanım imkanlarında Download (İndirme) hızı geliştirilmeye çalışılsa da Upload (Yükleme) hızı sabit bırakılmakta. Kaldı ki Dünyada internet kullanımımızı ilk 25 de gösteren istatistiklere yükleme hızında ve indirme hızında dünya genelinde ne durumda olduğumu söylesek herhalde acıyan gözlerle bize bakarlar

Türkiye’ nin Dünya Genelinde Yükleme (Upload) ve İndirme (Download) Hız Sıralaması düşük

Web İçeriği Gelişiminin Türkiye Açısından Önemi 

Web İçeriği Geliştirme aslında  web sitelerinde yayınlanması araştırma, yazma, toplama ve düzenleme için bilgi düzenleme sürecidir. Web sitesinin içeriği bir köprü aktarım protokolü sunucusu tarafından dağıtılan ve bir web tarayıcısı tarafından görülebilir grafik, resim, yazı,  kayıtlar, film veya diğer dijital varlıklara biz web içeriği diyoruz.

Web içeriğinin fazla olması ve kalitesi birçok istatistiki araştırmalara kaynak olabilmesinden tutun, Türkiye’ nin bilgi toplumu olmasına giden yolunda önünü açacaktır. Ansiklopedi anlamında dünyanın kullandığı Wikipedia’ da ne kadar içeriğimiz var: Bu bence birden fazla ülkede konuşulan dilleri hariç tutuyorum ülkelerin ve kültürlerin gelişmişlik düzeyiyle doğrudan alakalı bir veri. Örneğin Arapça çok kötü durumda içerik konusunda bu da Ortadoğu ve Kuzey Afrika kültürlerinin nasıl geri bırakıldığını ortaya koyuyor aslında.

 

Görsel İçerik Neden Önemli

Türkiye’ deki insanın içeriğe ulaşmasını Türkçe kaynakların sayısı belirlese de Dünyadaki insanların Türkiye hakkında içeriğe ulaşmasını Görsel Ağırlıklı İçerikler belirlemektedir. Gezi yapacak veya ziyaret gerçekleştirecek yer arayan insanlar için Finlandiya’ nın 130 bin nüfuslu Oulu gibi bir şehri bile resmi FULL HD videolar yaparak insanlara şehirlerinin tanıtımını yapabiliyorlar. Bizim bunu yapan İstanbul dışında kaç şehrimiz var ki ben İstanbul veya herhangi bir resmi kurumunda görsel içerik üretimine katkı sağladığına inanmıyorum. Örneğin, Türkiye’ de kaç tane video sitesi FULL HD yayın hizmeti verebiliyor. Birçok video sitesinde bu hizmeti görsek de kalite olarak Upload hızlarının düşük olmasından kaynaklanan videoların yüklenmesini arttırmak için içerik üreticileri Dijital kaynaklarının kalitesini azaltma yoluna gidiyor. Peki size soruyorum. Türkiye dünyada  download hızında 74. sırada bu insanların FULL HD izleme durumu olmayabilir ancak, önümüzdeki ilk 50 ülkeden bizi ziyarete gelecek veya bir içerik arayan kişi neden FULL HD olmayan bir video izlesin ki. Mevcut internet hızını daha kaliteli yayınlarda değerlendirmek isteyecektir. Bu durum bizim izlenme sayılarımızdan tutun kaynaklarımızın tercih edilmesine kadar çok geniş alanda bizi etkilemektedir.

İstanbul 2020 Rihanna-Diamonds şarkılı tanıtımını 2020 olimpiyatları resmi Youtube kanalı yayınlamadı. Ancak, diğer aday ülkelerin resmi kanalları direk bu yayınları kendi sosyal medya paylaşım alanlarına çok kaliteli bir şekilde yükledi. Bu durumun upload hızıyla alakası yok ama mesela ben bir vatandaş olarak o an gidip o videoyu 9 mbps ile indirip Youtube’ a 1mbps ile yüklemeye kalkmak benim için saatlerce internetin başında yüklenmesini beklemek olayı anlamsızlaştıracaktı.

Kim ne derse desin içerik üretiminin artık kurumsaldan çok hanehalkı boyutana inmesi sebebiyle bu hız konusunun Türkiye’ nin gelişimini doğrudan etiklediğini düşünüyorum.

Dünyada bu içerik üretimini herkes bilgi amaçlı yapmasa da sosyal paylaşım amacıyla tekil kullanıcılar gerçekleştiriyor.

Son Söz

Türkiye’ de nasıl bir kişi kuyuya düşmeden o deliğin kapatılması akla gelmez, bizde ya yetkili birinin etrafında Upload sorunu yaşanmasını bekleyeceğiz gibi gözüküyor. Bilgi Çağı denen çağa hızlı bağlanmamız internet hızıyla doğrudan orantılı. Hiçbirşeyle alakası olmadığını varsayıyorum 74. lük ve 104. lük nasıl değerler ciddi anlamda geliştirilmesi gereken hususlar.

Kaynaklar:

  1. Wikipedia
  2. Türkiye İstatistik Kurumu
  3. Net Index
  4. Google Public Data

 

 

Leave A Comment